Managing Change in Organizations. A Practice Guide to kolejny wydany przez Project Management Institute w ubiegłym roku praktyczny podręcznik, mający na celu pomagać we wdrażaniu i stosowaniu standardów podstawowych PMI, takich jak PMBOK Guide, Standard for Program Management i Standard for Portfolio Management.
Autorzy tej publikacji wzięli na siebie trudne, ale zarazem niezwykle interesujące i potrzebne zadanie: logicznego połączenia wiedzy i dorobku dwóch dziedzin, które do tej pory w zdecydowanej większości opisywane były osobno. Chodzi o zarządzanie projektami, programami i portfelami z jednej strony oraz o zarządzanie zmianą z drugiej. Przy czym trzeba tu zaznaczyć, że zarządzanie zmianą rozumiane jest tu nie tylko jako zarządzanie aspektami społecznymi zmiany (na czym na przykład skupia się zarządzanie zmianą w ujęciu PROSCI) ale także jako zarządzanie rozwojem organizacji – przekształcaniem organizacji ze stanu obecnego do pożądanego stanu docelowego.
W pierwszej części podręcznika poruszone są zagadnienia
natury zmiany, roli zmiany w zarządzaniu strategicznym oraz zwinności
organizacji (organizational agility) –
zdolności organizacji do sprawnego i ciągłego dostosowywania się do
zmieniających się warunków działalności. Dalej przedstawiony zostaje ogólny
proces zarządzania zmianą, złożony z następujących kroków: Formulate Change – Plan Change – Implement Change – Manage Transition –
Sustain Change. W dalszych sekcjach podręcznika proces ten zostaje opisany i
„nałożony” na poszczególne poziomy zarządzania: organizational project management (OPM), zarządzanie portfelem,
programem i projektem. Istotną wartością podręcznika jest duża liczba wykresów
i grafów, pokazujących miejsce i związki zarządzania zmianą z procesami i
elementami zarządzania strategią firmy, portfelami, programami i projektami.
Poprzez pokazanie związków szeroko pojętego zarządzania
projektami z zarządzaniem zmianą, podręcznik może z jednej strony stanowić
wsparcie dla zarządzających projektami, programami i portfelami w bardziej
skutecznym zarządzaniu zmianą organizacyjną: lepszym zrozumieniu znaczenia tego
obszaru w skutecznym zarządzaniu oraz w doborze odpowiednich praktyk. Z drugiej
strony z pewnością przyda się pracownikom działów strategii i rozwoju czy HR w
zrozumieniu roli oraz związków projektów, programów i portfeli z ich obszarami
bezpośredniego zainteresowania. Wpis ten jest fragmentem mojego artykułu pt. "Practice Guides – nowa porcja praktycznej wiedzy od PMI", opublikowanym w nr 6 "Strefy PMI" (wrzesień 2014) - kwartalniku wydawanym przez PMI Poland Chapter.
Cały numer "Strefy PMI" z tym artykułem można pobrać pod linkiem: http://www.pmi.org.pl/images/Oddzialy/warszawa/strefa_pmi/www/strefaPMI_2014006.pdf
Wszystkie wydania "Strefy PMI" dostępne są na stronie:
http://www.pmi.org.pl/index.php/dowiedz-sie/strefa-pmi-info
praktycznie o zarządzaniu zmianami
OdpowiedzUsuńhttps://www.academia.edu/9328611/Zarz%C4%85dzanie_zmianami_w_administracji_samorz%C4%85dowej_na_przyk%C5%82adzie_Urz%C4%99du_Miasta_%C5%81odzi
o prawdzie w naukach o zarządzaniu
https://www.academia.edu/9566521/D%C4%85%C5%BCenie_do_poznawania_prawdy_w_naukach_o_zarz%C4%85dzaniu_-_dylematy_i_kontrowersje