Początki tego, co dziś najczęściej określamy
jako biuro zarządzania projektami (Project Management Office) sięgają połowy XX
wieku. Podobnie jak w przypadku samego zarządzania projektami, przyczyny ich powstania
były czysto praktyczne – stały się odpowiedzią na potrzeby organizacji
realizujących wielkie projekty. Pierwsze biura projektów powstały tam gdzie zaczął
się rozwój zarządzania projektami - w amerykańskim przemyśle zbrojeniowym w
latach pięćdziesiątych. Wyścig zbrojeń po II wojnie światowej wywołał konieczność
terminowej i skutecznej realizacji bardzo złożonych przedsięwzięć. Dlatego rozpoczęto
rozwijanie technik i narzędzi umożliwiających sprawne zarządzanie nimi. Pojawiało
się coraz więcej projektów, zarządzanych z użyciem nowych metod pracy, narzędzi
i technik. Oprócz nich, projekty, często wieloletnie, potrzebowały wykwalifikowanego
personelu i odpowiedniej infrastruktury. Tak powstały pierwsze biura projektów.
Powoływano je najczęściej dla pojedynczych, dużych i wieloletnich projektów lub
grup projektów powiązanych ze sobą (które później zaczęto rozpoznawać jako
programy).
Z wojska i branży zbrojeniowej nowocześnie
zarządzane projekty, a wraz z nimi biura projektów, przeniosły się do branż
pokrewnych – lotniczej, kosmicznej, stoczniowej, przemysłu ciężkiego. W
branżach tych zaczęto powoływać biura dla wielu projektów realizowanych dla
jednego klienta – np. armii lądowej, marynarki czy sił powietrznych USA.
Biura takie tworzone były w celu
dobrej współpracy z konkretnym klientem – stawały się „wirtualnymi firmami”
stworzonymi dla jego obsługi. W zasadzie od swoich początków niemal
do końca lat osiemdziesiątych zadania biur projektów nie zmieniały się
istotnie. Zajmowały się one głównie obsługą administracyjną projektów i
programów, kontaktem i współpracą z klientami, dla których realizowane były
projekty, wsparciem dla zarządzających projektami lub bezpośrednim udziałem w
zarządzaniu nimi (pracownicy PMO często stanowili po prostu zespół zarządzający
projektem i byli jedynymi pracownikami w firmach przeszkolonymi z zarządzania
projektami).
Biura projektów aż do lat 80-tych były często przerośnięte – zatrudniały więcej pracowników, niż było to konieczne. Jednak dobrą współpracę z klientem, technologię i terminowość realizacji projektu uważano za ważniejsze niż oszczędności.
Rola i zadania biur projektów
zmieniły się istotnie dopiero w latach dziewięćdziesiątych, kiedy zaczęły się
one stawać centrami doskonałości (Center of Excellence) zarządzania projektami
w firmach. Ale to już temat na kolejną opowieść…
Post scriptum na temat terminologii
Celowo w tym wpisie używam sformułowania "biuro projektów", a nie "biuro zarządzania projektami", choć generalnie - jestem przywiązany do tej drugiej nazwy, bo bardziej pasuje do tego, czym obecnie jest taka jednostka. Jednak w okresie, który w tym wpisie omawiam - w latach 50.-80. ubiegłego wieku biura te nie zajmowały się rozwojem zarządzania projektami w firmie, tylko pojedynczymi projektami lub ich grupami. I to nie zawsze zarządzając nimi, czasem po prostu będąc administracyjnym wsparciem dla projektów. Częściej też wówczas używano określenia Project Office niż Project Management Office.
0 komentarzy:
Prześlij komentarz