czwartek, 25 lipca 2013

Co powinien czytać kierownik projektu? (cz. 1)

Albo może zmieńmy nieco pytanie z tytułu na: czy kierownik projektu powinien czytać? Może nie ma czasu, żeby zawracać sobie głowę? W końcu praca PM-a jest bardzo absorbująca...


Myślę jednak, że zdecydowana większość odpowie na to pytanie twierdząco - tak, kierownik projektu (kierownik programu, szef czy pracownik PMO) czytać powinien. Zarządanie projektami - jako profesja - żyje, ewoluuje, mamy nowe trendy, koncepcje. Non progredi est regredi - nie posuwać się naprzód (nie rozwijać się) to się cofać – mówi nam łacińska maksyma. I prawdę mówi – bez uzupełniania swojej wiedzy za jakiś czas będziesz daleko w tyle (ale lepiej zawierz maksymie i nie staraj się o tym przekonać na swojej osobie J).

Źródeł uzupełniania i rozwoju własnej wiedzy o zarządzaniu projektami jest wiele:

1. Książki (podręczniki, poradniki, metodyki, standardy) – niemożliwe jest jednak by zaproponować jakiś zestaw „lektur obowiązkowych” dla kierownika projektu. Możnaby się pokusić o stworzenie takiej listy dla adepta zarządzania projektami, kogoś, kto musi dopiero zbudować podstawy dalszego rozwoju. Doświadczony PM, posiadający już (zapewne sporą) wiedzę lektury powinien dobierać sobie indywidualnie, zgodnie z własnymi potrzebami. Ważne, by czytać, to co jest naprawdę interesujące i co może rozwinąć – przydać się następnie w pracy, wpłynąć na poprawę jej jakości.

2. Internet - branżowe portale, profile w mediach społecznościowych, ciekawe blogi J Do wyboru do koloru, internet ma jednak tę wadę, że materiału jest tak dużo, że zanim trafimy na coś ciekawego, możemy nawet godzinami brnąć przez treści na niskim poziomie, nieadekwatne do naszych wymagań itd. Warto więc sobie nawzajem proponować ciekawe treści o zarządzaniu projektami – odpowiednie są do tego portale społecznościowe czy właśnie blogi. Dlatego od czasu do czasu będę tu podrzucał co ciekawsze „kąski”.

3. Czasopisma branżowe – tych z kolei nie ma aż tak dużo, by nie można było czegoś konkretniej polecić. Dlatego w tym wpisie skupię się na omówieniu polskich periodyków (zagranicznym poświęcę trochę uwagi już wkrótce), zwłaszcza, że do tego roku było ich brak, natomiast w 2013 z radością przywitałem pojawienie się dwóch pism o zarządzaniu projektami.

Zarządzanie Projektami - Magazyn
Czasopismo to, wydawane przez Fundację Instytut Rozwoju Projektów (redaktor naczelny: dr Dariusz Wieczorek) wystartowało na początku tego roku, a do tej pory ukazały się już trzy całkiem ciekawe numery. Co ważne, magazyn dostępny jest w wersji elektronicznej (bezpłatnie!), aby go pozyskać wystarczy tylko zarejestrować się na stronie pisma www.zarzadzanieprojektami.org i ściągnąć plik pdf. Dostępna jest też wersja drukowana na dobrej jakości papierze.
Każdy numer (objętość 72 strony) ma swój temat numeru (w pierwszym był to projekt Euro 2012, w drugim viaTOLL, w trzecim mBank), na który złożyły się: wywiad z liderem danego projektu (celowo nie używam tu słów kierownik projektu) i kilka artykułów powiązanych z tematem oraz twarz (a raczej pół twarzy J na okładce). Mamy tu więc ciekawie, z różnych stron opisane projekty, o których chyba wszyscy słyszeliśmy. Do tego, w każdym numerze w dziale „Warsztat” znajdziemy kilka ciekawych artykułów o teorii i praktyce zarządzania projektami. Mi szczególnie do gustu przypadł wywiad z Peterem Taylorem (autorem m.in. serii „The Lazy Project Manager”, oraz „Leading Successful PMOs”) na temat nowych trendów PMO (nr 1) oraz artykuł Stanisława Gasika o tym, dlaczego nie udają się projekty publiczne (nr 2). Ale i inne artykuły w tym dziale warte są uwagi.
A wszystko okraszone recenzjami książek i felietonami, opisem imprez stowarzyszeń branżowych i pod patronatem periodyku.
Jest co czytać i chyba każdy zainteresowany zarządzaniem projektami znajdzie coś dla siebie.

Strefa PMI
W maju tego roku wystartowało kolejne pismo: „Strefa PMI”, wydawana przez PMI Poland Chapter (redaktor naczelny: Marcin Schubert). Niewielki, bo szesnastostronicowy pierwszy numer pisma wart jest jednak przejrzenia. Głównym tematem numeru jest agile - podejście zwinne do zarzadzania projektami. I choć nie jestem wielkim entuzjastą tej metody, tym niemniej sądzę, że warto przeczytać 2 artykuły i wywiad, z których możemy dowiedzieć się nieco o agile. W numerze jest też krótki artykuł poświęcony komputerowym narzędziom wspomagania zarządzania portfelami oraz relacja z rozstrzygnięcia konkursu PMI Poland Chapter na Projekt Roku 2011 (trochę już późno, ale trzeba wziąć pod uwagę fakt, że finał konkursu odbył się w grudniu 2012 r.).
Pierwszy numer pisma można bezpłatnie pobrać ze strony PMI Poland Chapter (bezpośredni link: http://www.pmi.org.pl/pmi/aktualnosci/art323.html). Kolejny numer, według zapowiedzi redakcji, ma ukazać się we wrześniu.
Podsumowując – już jest ciekawie, warto więc po pierwszy numer sięgnąć. Twórcom pisma należy życzyć wytrwałości w rozwijaniu go, a jego czytelnikom – wielu ciekawych treści.

Kolejne numery wyżej wymienionych pism postaram się czytelnikom bloga przybliżać na bieżąco, wraz z ich ukazywaniem się.

* * *

A na koniec małe post scriptum ws. PMO – mojego głównego obszaru zaangażowania i zainteresowań. PMO w wielu organizacjach jest również centrum rozwoju kompetencji uczestników projektów. W takich przypadkach zadaniem PMO, oprócz planowania i organizowania procesu szkoleniowego jest także szerzenie wiedzy o zarządzaniu projektami w organizacji (nie tylko w środowisku projektowym). 
Widziałem biura zarządzania projektami, w których działa to bardzo sprawnie, a PMO naprawdę skutecznie szerzy wiedzę i kulturę projektową w organizacji właśnie w dużej mierze poprzez polecanie ciekawej lektury.
Jakie z tego wnioski:
1.  PMO powinno gromadzić ciekawe materiały (książki, czasopisma, artykuły z prasy i internetu), zachęcać i upowszechniać je w środowisku projektowym. Może to robić za pomocą witryny intranetowej, firmowych for lub mediów społecznościowych, albo po prostu przez rozsyłanie zainteresowanych informacji (linków) o ciekawych materiałach (newsletter PMO).
2. Pracownicy PMO sami powinni uczestniczyć w życiu „światka” zarządzania projektami – być aktywnymi członkami stowarzyszeń branżowych (polecam Project Management Institute), uczestniczyć w konferencjach o zarządzaniu projektami (także występować na nich), publikować swoje artykuły.
3. PMO winno również organizować firmowe eventy – seminaria, konferencje z ekspertami zarządzania projektami, sesje wymiany doświadczeń. W ich trakcie także warto popularyzować odpowiednią lekturę (choćby poprzez materiały do teczek).


0 komentarzy:

Prześlij komentarz